Een baan in de hotellerie? Jorn Heikens vertelt je waarom!

Een baan in de hotellerie? Jorn Heikens vertelt je waarom!

Kun je wat meer vertellen over jouw achtergrond en de weg hier naartoe?

Ik ben opgegroeid in Groningen. Na een militaire opleiding te hebben afgerond, heb ik mijn studierichting veranderd naar een facilitaire opleiding. Deze studie heeft mij blootgesteld aan de diverse afdelingen binnen een bedrijf en aan verschillende branches waar ik nog niet veel vanaf wist. Hier ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met de bruisende gastvrijheidsindustrie. Ik ontdekte dat deze sector mij enorm interesseert en koos ervoor om mijn facilitaire kennis te specialiseren, maar ook uit te breiden met een vervolgopleiding aan de hogere hotelschool in Leeuwarden. Hier heb ik een enorme leuke tijd gehad; mijn interesse en liefde voor de gastvrijheidsindustrie is hier alleen maar meer gegroeid. Na een tijd in het buitenland te hebben gestudeerd, ben ik mijn afstudeerstage in de Randstad gaan doen bij een hotelgroep. Hier mocht ik na mijn stage blijven werken en vervolgens ben ik doorgegroeid naar een andere hotelgroep waar ik nu nog steeds met veel plezier voor werk.

Hoe is jouw liefde voor gastvrijheid/jouw bedrijf ontstaan?

Mijn eerste echte aanraking met de gastvrijheidsindustrie was tijdens een stage gedurende mijn facilitaire opleiding. Ik werkte op een 5-sterren camping in Zuid-Frankrijk als een Holiday Park Courier; gasten verwelkomen, ze verrassen met een flesje wijn, leuke welkomstboodschap, oproepdiensten draaien om gasten in de avond nog te helpen zodat ze konden genieten van hun welverdiende vakantie. Daar is mijn liefde voor de gastvrijheidsbranche ontstaan. Iemand anders een lach op het gezicht toveren en een onvergetelijke tijd bieden doordat jij iets extra’s doet; dat noem ik nou echte dankbare job. En dat maakt het werk zo leuk!

Hoe maakt gastvrijheid jouw leven leuker?

Gastvrijheid maakt mijn leven leuker omdat het mijn wereld groter, internationaler en dynamischer maakt. Niets is te gek, geen grens is te hoog en niet geheel onbelangrijk: gegarandeerd plezier op de werkvloer!

Kun je wat meer vertellen over het concept van jullie hotel?

Park Plaza
Park Plaza Hotels & Resorts staat bekend om het creëren van onvergetelijke momenten dankzij inspirerende service. Wij verwelkomen zowel business- als leisure gasten, omdat onze stijlvolle kamers en veelzijdige vergaderfaciliteiten die perfect worden aangevuld door bekroonde restaurants en bars de wensen van ieder gast perfect vervullen. We bieden een ruime keuze aan reisbestemmingen en accommodatiemogelijkheden: van levendige hotels in het stadscentrum tot rustige resorts aan het strand.

art’otel
Wat art’otel biedt is een eigentijdse collectie hotels, gelegen in kosmopolitische centra in Europa. art’otel werd oorspronkelijk gecreëerd door een aantal enthousiaste kunstverzamelaars en ondernemers in het begin van de jaren negentig. Het bestaat uit een collectie eigentijdse hotels die een unieke architecturale stijl combineren met op kunst geïnspireerde interieurs. Met een uniek ontwerp, fantastische evenementen en heerlijk eten is art’otel de plek waar zowel reizigers als de lokale bevolking graag samenkomen voor onvergetelijke ervaringen.

Waarom zouden mensen in de horeca moeten komen werken, specifiek in de hotellerie?

“Werken in de hotellerie maakt je wereld groter, internationaler en dynamischer!”

Waarom niet? Je gasten zijn voornamelijk blije vakantiegangers. Of je nou op een marketingafdeling werkt of dat je dagelijks in contact bent met je gasten; je draagt bij aan elk stapje dat een gast mag ontspannen en genieten. Je zorgt ervoor dat ze thuiskomen en zich welkom voelen. Het is een branche waar je enorm veel kan leren. Je zit niet gebonden aan vaste sectoren, omdat de hotellerie praktisch elke afdeling nodig heeft: IT/Marketing/HR/Finance. Weer een pluspunt: de doorgroeimogelijkheden!

In welke mate is de ultieme gastbeleving volgens jou veranderd door het coronavirus? Hoe spelen jullie hierop in?

Een lange tijd hebben wij helaas niet de service aan gasten kunnen bieden waar wij bekend om staan. Gasten zijn onze mooie ontbijtbuffetten gewend of de diners in onze restaurants. De beleving wordt toch anders wanneer dit niet kan en we enkel met take-away kunnen werken. Daarnaast zijn gasten wellicht ook bezorgd over de veiligheid en hygiëne in het hotel. Wij als hotelgroep hebben hier gelijk een campagne aan gewijd om hier duidelijk over te communiceren met onze (potentiële) gasten. Daarnaast hebben wij ook een hele snelle technologische ontwikkeling ingezet die een positieve impact heeft gemaakt op onze gasten, service en beleving. We hebben geprobeerd om zo creatief mogelijk met de situatie om te gaan. En dat is een uitdaging, een leuke uitdaging!

Welke boodschap zou je mee willen geven aan jongeren die een passie hebben voor gastvrijheid, maar onzeker zijn over een toekomst in de branche?

Binnen de gastvrijheidsindustrie zijn er heel veel mogelijkheden, binnen Nederland maar ook internationaal. Bij de grotere bedrijven zijn er vaak goede ontwikkelingsprogramma’s om te groeien in het bedrijf of voor jouw eigen carrière. Tenslotte moet je je hart en gevoel volgen. Want geloof me, je gaat pas echt met plezier naar werk als je iets doet waar jij passie voor hebt. En als dat voor de horeca- of hotelindustrie is, kom jij er wel!

Welke tip heb je voor collega’s als het gaat om jouw expertise in de post-coronatijd?

Ik zou zeggen: blijf jezelf ontwikkelen. Ook op andere gebieden binnen het bedrijf of binnen de branche. Tijdens de pandemie hebben we gemerkt hoe waardevol het is dat de medewerkers zich breed en flexibel kunnen inzetten.

Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Gesproken over diversiteit, met mijn baan in de hotelbranche zie ik vrij weinig van de gasten zelf. Ik ben veel achter de schermen bezig om al onze hotels te ondersteunen in mijn rol als HR Technology Advisor. Dagelijks ben ik met verschillende dingen bezig, wat neerkomt op het zorgdragen voor een goede en fijne sollicitatie ervaring en aangenomen nieuwe collega’s een goede en fijne introductie bezorgen. Ook speel ik een belangrijke rol in het faciliteren van de ontwikkeling van huidige collega’s.

Wat is de meest waardevolle ondernemersles die jou het meest bijgebleven?

Binnen de hotelindustrie ben ik geen ondernemer geweest, maar daarbuiten wel. Mijn algemene ondernemers tip: “Erken de kwaliteiten van mensen zet deze op de juiste manier in. Dit zorgt ervoor dat je kan bereiken wat je wil.”

Wat is er volgens jou voor nodig om een succesvolle ondernemer in de horecabranche te zijn?

De waarde van de medewerkers erkennen. Zonder mensen/je team kom je nergens. Samen sta je sterker. En af en toe horen dat je het goed doet motiveert.

Welke drie tips heb jij voor mensen die twijfelen of een baan in de hotellerie bij hen past?

1. Connect met mij op LinkedIn (https://www.linkedin.com/in/jornheikens) en vertel aan mij waarom je twijfelt. Ik help graag bij enige twijfel!

2. Als je twijfelt dan zou ik het zeker aanmoedigen om het te proberen. Als je het eenmaal probeert zul je erachter komen hoeveel het kan bijdragen aan je leven. Of misschien is het wel niets voor jou, dat is ook prima.

3. Een baan in de gastvrijheidsindustrie/ hotellerie draagt veel bij aan je ontwikkeling, dus ook voor de toekomst van jouw carrière. Naast het feit dat je een hoop sociale kennis op doet, zul je veel meekrijgen van de diversiteit van het vak.

Hoe kijk je naar de toekomst?

Altijd positief! Ik kijk uit om mijzelf nog verder te ontwikkelen binnen de hotellerie. Maar ik denk dat er aan de werkgeverskant zeker veranderingen moeten komen om de industrie nog aantrekkelijker te maken voor nieuwe medewerkers. Dan zal iedereen ook zien hoe leuk en mooi onze branche is om in te werken.

Lees ook

Werken in de horeca, elke dag een feestje — Tim Lefèvre

Werken in de horeca, elke dag een feestje — Tim Lefèvre

Werken in de horeca, elke dag een feestje — Tim Lefèvre Sinds Tim Lefèvre van België naar Nederland verhuisde volgt Cityguys hem op de voet. Op zijn 23e kwam hij als horecababy naar Amsterdam om zich onder te dompelen in de wereld van cocktails. Vier jaar later is hij...

Lees meer

Nieuwe medewerkers werven? Download de toolkit

  • Kant-en-klare social media posts en posters
  • Social media posts waarin je de titel van de vacature kunt aanpassen
  • Posters voor bij jou in de zaak
  • Een e-mail en WhatsApp-bericht waarmee je medewerkers kunt oproepen om te helpen zoeken naar die leuke nieuwe collega
Toolkit aanvragen

Kies een baan die bij jou past

Werken in de horeca is enorm veelzijdig. En verschillende functies vragen om verschillende vaardigheden. Kijk eens bij de verschillende vakgebieden en ontdek waar jij enthousiast van wordt.

Vakgebieden